اخبار سلامت ایران

شما می توانید در این وبلاگ گزیده ای از اخبار سلامت ایران را در یک جا مشاهده کنید.

اخبار سلامت ایران

شما می توانید در این وبلاگ گزیده ای از اخبار سلامت ایران را در یک جا مشاهده کنید.

۱۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرنگار مهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌تازگی ارائه تسهیلات ویژه‌ای را برای کودکان و نوجوانان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و کم‌توان جسمی را در دستور کار قرار داده است.

اولین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری استان تهران ویژه کودکان و نوجوانان نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و کم‌توان جسمی پاییز سال ۱۳۸۰ در مرکز شماره ۲۱، مناسب‌سازی و بازگشایی شد و طی سال‌های متمادی برخی دیگر از مراکز شهر تهران پس از اعمال تغییرات و مناسب‌سازی با هدف ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان مذکور در کنار اعضای عادی فعالیت خود را آغاز کردند.

از جمله این مراکز می‌توان به مرکز فراگیر شماره ۲۴ در شهر ری، مرکز فراگیر شماره ۴۰ در بلوار آیت الله کاشانی در غرب تهران، مرکز فراگیر شماره ۲۰ در میدان راه‌آهن و مرکز فراگیر شماره ۱۱ در محله یوسف‌آباد اشاره کرد.

در توضیح برخی تغییراتی که با هدف تسهیل در امکان استفاده از امکانات کانون در این مراکز اعمال شد، می‌توان از ایجاد رمپ، عایق ستون‌ها، تجهیز امکانات صوتی و تصویری خاص کودکان با نیازهای ویژه و مهم‌تر از همه تهیه کتاب‌های مناسب‌سازی‌شده مثل کتاب‌های بریل، کتاب‌های گویا و لمسی نام برد که در این مراکز برای استفاده اعضا فراهم شده است.

علاوه بر تعبیه امکانات فیزیکی در این مراکز؛ آموزش مربیان در زمینه‌های زبان اشاره، روانشناسی کودکان استثنایی و مناسب‌سازی فعالیت‌های کانون از دیگر اقدامات کانون پرورش فکری جهت پربار کردن فعالیت‌های مراکز فراگیر بوده که در نتیجه علاوه بر فعالیت‌های رایج کانون نظیر کاردستی، شعرخوانی، کتابخوانی و… فعالیت‌های ویژه‌ای چون قصه گویی زبان اشاره برای اعضای ناشنوا و کم شنوا، نقاشی برجسته با اعضای نابینا و کم بینا و فعالیت‌های مناسب این اعضا در مراکز فراگیر انجام می‌شود.

عنوان فراگیر که برای این‌منظور خاص در برخی مراکز کانون پرورش فکری استفاده می‌شود، به این معناست که همه کودکان و نوجوانان بتوانند همراه هم در فعالیت‌های مرکز شرکت کنند. ضمن اینکه در این مراکز، فعالیت‌های هنری، فرهنگی و ادبی با رعایت استانداردها و متناسب با توانایی مخاطب انجام می‌شود.

  • امیر مهدی اسلامی
  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین نشست از دور دوم سلسله نشست‌های مطالعات اسلامی علوم انسانی، با عنوان «ظرفیت‌های دانش فقه برای تولید علوم انسانی اسلامی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی، رئیس میز تخصصی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی و جمعی از فرهیختگان و اساتید حوزه علمیه مشهد در مرکز تخصصی طوبی برگزار شد.

وی در این نشست به تعریف علوم انسانی و علوم اسلامی پرداخت و جایگاه علمی و فرهنگی رشته‌های هر یک را ترسیم کرد. وی سپس انحاء ارتباط بین علوم انسانی و علوم اسلامی را توضیح داد. سرانجام پیشنهادهایی برای اساتید فقه حوزه علمیه در راستای تربیت طلاب به منظور شناخت و فعالیت میان رشته‌ای فقه و علوم انسانی مطرح کرد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد ابتدای محل بحث را روشن کرد و گفت: ما در یک طرف، علوم اسلامی داریم که شامل فقه هم هست. طرف دیگر، علوم انسانی قرار دارد که شامل رشته‌های علوم انسانیِ اسلامی هم می‌شود. حال باید دید که این قید اسلامیت در دو طرف به یک معناست یا خیر؟ تلقی اولیه این است که قید اسلامی به یک معنا قابل صدق بر فقه است و به معنایی دیگر بر جامعه‌شناسی و روانشناسی و اقتصاد اسلامی و مانند آن‌ها صدق می‌کند. با حساب تقریرهای متاخر در باب علوم اسلامی می‌توان گفت تاکنون ده تقریر از تعریف علوم اسلامی داریم. این تلقی‌ها اعتبارات مختلفی مانند تبارشناختی، غایی، معرفت‌شناختی، ذات‌گرایانه و روایت‌مدارانه را در بر دارد.

در مجموع برخی از صاحب‌نظران، علوم اسلامی را شامل علم کلام، علم اخلاق، فقه، فلسفه اسلامی، علوم قرآن و تفسیر و علوم و معارف حدیثی می‌دانند. دو رشته تاریخ اسلام و زبان و ادب عربی را نیز می‌توان با تسامح اضافه کرد. تلقی من از این علوم، «علوم انسانی بالمعنی الاخص» است که شامل علوم انسانی اسلامی دیگر نمی‌شود. از قرن چهارم و پنجم به این سو، اطلاق علما در مورد علوم اسلامی همین دسته بالمعنی الاخص است. شهید مطهری و آقای شریفی تقریرهای خوبی در این باره دارند. هدف در این رشته‌ها، شناخت اسلام و آموزه‌های اسلامی، مبتنی بر منابع اسلامی است. منظور از منابع اسلامی، کتاب، سنت و عقل می‌باشد. طبق یک تعریف، علوم اسلامی به اتکای بر کتاب و سنت و با تسدید عقل و هدایت امام معصوم، به کشف و تبیین و دفاع از معارف اسلامی می‌پردازد. این تعریف، مؤلفه‌های مأموریت، منابع و هدف را مشخص می‌کند اما تاکید بیشتر بر مأموریت است.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی نقطه تلاقی و ارتباط علوم انسانی و اسلامی را در حوزه مطالعه درباره انسان و هستی و جامعه دانست و گفت: مسأله اینجاست که هم علوم انسانی و هم علوم اسلامی به مسائل انسان و هستی و جامعه ملاحظه می‌کنند. نکته این است که علوم اسلامی در این باره باواسطه کار می‌کند. به عبارت دیگر، کار مستقیم علوم اسلامی مطالعه اسلام است همچنانکه علوم انسانی به طور مستقیم به مطالعه انسان می‌پردازد. اما کار غیر مستقیم علوم اسلامی در مورد انسان است که همین جا نقطه تلاقی و ارتباط آن با علوم انسانی محسوب می‌شود. مثلاً فقها می‌گویند لولا ادله شرعیِ آیات و روایات، ما در فلان مسأله این حکم را می‌دادیم. این «لولا» یعنی همان علوم اسلامی قدیم و بالمعنی الاخص. همچنین در اصول عملیه می‌گویند اگر ما بودیم و خِرَد بشری می‌گفتیم باید در همه شبهات حکمیه و موضوعیه احتیاط کرد، اما چون دلیل «رُفِع مالایعلمون» وجود دارد فتوا به برائت می‌دهیم. پس علوم انسانی و اسلامی در موضوع با هم تلاقی ندارند. این فرق تعریف ما با تعاریف دیگران از علوم انسانی و اسلامی است. همچنین طبق این دیدگاه، علوم انسانیِ اسلامی یک شاخه از علوم اسلامی نخواهد بود چون در صدد شناخت اسلام نیست.

حجت الاسلام و المسلمین الهی با این تبیین از تلاقی علوم انسانی و اسلامی، دیدگاه‌های دیگر در مورد علوم اسلامی را در سه دسته نقد کرد و گفت: بدون توجه به این تقطه تلاقی دیگران علوم اسلامی را به گونه دیگری می‌بینند؛ برخی مطالعه انسان را مستقیم و بدون قید واسطه، کار علوم اسلامی می‌دانند. آنان همه علوم را اسلامی و مقدس پنداشته و گزاره‌های مخالف با این علوم را علم نمی‌شمارند. در مقابل آنان، برخی دیگر، آموزه‌های اسلامی را ایدئولوژی می‌بینند و علم مطالعه انسان را غیر اسلامی می‌دانند. دسته سوم اصلاً از خیر علمیت علوم اسلامی گذشته و می‌گویند علوم اسلامی اصلاً علم نیست و مثلاً فرهنگ است. اینجا سوال پیش می‌آید که آیا فرهنگ باید علم را شکل دهد یا اینکه علم فرهنگ را بسازد؟ طرفداران این دیدگاه گاهی به نظریه‌های پست مدرن پیشاعلمی تمسک می‌کنند و می‌گویند ما گزاره‌های غیر علمی داریم که در علم تأثیر گذارند مانند باورها، تمایلات و فرهنگ‌ها. یکی از آنها آموزه‌های دینی است. صابحان این دیدگاه، در بعضی از اسناد رسمی، علوم اسلامی و حوزه علمیه را در فرهنگ منحصر دانسته و علم را از آن عزل کرده‌اند.

وی مسأله علمیت علوم اسلامی را این گونه توضیح داد که: در آموزه‌های دینی، جهت تعبدی محض وجود ندارد. این طور نیست که اسلام حکمی را داده باشد ولی برای حکمت آن هیچ تبیینی نداشته باشد. آموزه‌های اسلامی سه ویژگی دارد؛ هم مبیَّن است، هم معقول است یعنی مخالفت با عقل ندارد، و هم اینکه غالباً مدلَّل است. منظور از مدلَّل بودن، این نیست که فقط مستند به کتاب و سنت باشد بلکه در پس هر گزاره استدلالی هست. مثلاً طبق روایتی از امام (علیه السلام) پرسیدند شیعیان را به چه بشناسیم؟ امام فرمود به صدق حدیث و وفای به عهد و ادای امانت. پرسیدند: پس نماز و روزه چه می‌شود؟ امام فرمود چه بسا افراد به نماز و روزه انس پیدا کرده باشند که اگر ترک کنند مضطرب خواهند شد. پس ممکن است نماز و روزه همیشه از روی ایمان و تدین نباشد. این تعابیر مدلّل است. برخی معتقدند آن‌قدر این آموزه‌های مدلَّل زیاد است که جز برخی عبادات و مناسک بقیه احکام و آموزه‌ها همگی مدلَّل است. البته مسأله دلیل در آن عبادات هم ناشی از ضعف درک ماست.

این استاد فقه و اصول در ادامه به نمونه‌های متنوعی برای ارتباط و کارکرد فقه در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در رشته جامعه‌شناسی علوم انسانی، حوزه مطالعه سبک زندگی مطرح است. اگر در فقه کل حوزه‌های ترجیحی سنت را جمع کنید یک سبک زندگی کامل می‌شود. مفاتیح الحیاة آیت الله جوادی آملی می‌تواند راهنمایی برای این سبک زندگی باشد.

نمونه دیگر مباحث اخلاق مضاف در غرب است. هر موضوعی در آنجا بحث می‌شود تماماً در حوزه فقه وجود دارد، زیرا مرادشان اخلاق کاربردی است که همان بخش تکلیفی فقه است. مثلاً در مورد جرم‌ها، یک بحث حدود در فقه داریم که وضعی است، اما قبل از آن بحث حرمتِ جرم مطرح می‌شود که تکلیفی است و در اخلاق کاربردی می‌گنجد. در مثالی دیگر می‌توان به انواع احکام پزشکی در فقه اشاره کرد مانند رابطه بیمار و طبیب، تصرف در اندام مریض و قطع عضو. برخی از پژوهشگران در کتب علم الاخلاق دنبال این مسائل می‌گردند. آنان وقتی می‌بینند در آن منابع چیزی نیست می‌ترسند و فکر می‌کنند تازه باید از اول مباحثی را تولید کنیم. یک نمونه دیگر، شدت و استمرار در بحث تنبیه کودک است. علوم تربیتی این دو عامل را در مشاوره کودک مضر و منفی می‌دانند. همین مسأله و حکم آن در بحث جواز و حرمت تنبیه کودک در فتاوی فقهی آمده است.

شش حوزه ارتباط علوم اسلامی و اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی برای نظم و تنقیح بحث، شش حوزه ارتباط علوم اسلامی و اسلامی را به شرح زیر معرفی کرد:

نخستین حوزه ارتباط علوم انسانی و علوم اسلامی، ارتباط «ایده‌ها» است که توضیح آن گذشت.
حوزه دوم ارتباط، مسأله آفرینی است. فقه می‌تواند مسائل مختلفی مانند امنیت معنوی برای رشته حقوق یا مسأله صداقت برای جامعه‌شناسی بیافریند. باید توجه داشت علوم در حوزه‌هایی که مسأله بیشتری دارند فربه‌تر می‌شوند.
حوزه سوم، حوزه اثرگذاری بر مبانی است. فقیه می‌تواند مبانی فلسفی و انسان‌شناسی علوم انسانی را مطرح کند. این تأثیر به معنای ایدئولوژیک نیست بلکه فقیه می‌تواند مبانی علمی را تغییر داده و با رشته‌های علوم انسانی وارد بحث شود.
چهارمین حوزه ارتباط علوم انسانی و علوم اسلامی، در تبادل روش‌ها است. روش فهم متن در فقه بسیار پیشرفته است. من سال‌ها پیش به آقای مجتهد شبستری گفتم مباحث هرمنوتیکی شما، دو نسل پیش در فقه مطرح شده بود. مباحثی مانند انصراف و قرائن غیر لفظی ما حدود سیصد سال سابقه دارد. مثلاً بخشی از مسأله «اطلاق»، به متن مربوط است، بخشی از آن مربوط به اراده مؤلف و بخشی فرامتن است.
حوزه پنجم، ارتباط گزاره‌ها است. این یک ارتباط رایج است. معمولاً محققان فرضیه یا ایده‌ای را مطرح کرده و از گزاره‌های فقهی استخراج می‌کنند.
حوزه ششم، استفاده اصطیادی از گزاره‌های دینی است. توضیح آنکه ما در برداشت از فقه، دو روش داریم. در یک روش از قواعد تأسیسی که به صورت قیاسی تهیه شده استفاده می‌کنیم. اما روش دوم استقرائی است که در اصطلاح فقهی، اصطیادی و استقصائی خوانده می‌شود. در این روش، با مقایسه فروع و جزئیات، یک اصل و قاعده کلی، از پایین به بالا به دست می‌آید. مثلاً می‌گویند «انما العلوم بمقاصدها»، این قاعده از مجموعه قاعده‌های رشته‌ها و حوزه‌های مختلف عبادات و معاملات و مجازات به دست می‌آید. در این مورد یک نکته مهم است اینکه فقه اهل سنت تحت تأثیر کلام اشعری بوده و برای رهایی از جمود، به مقاصد توجه می‌کند. ولی فقه شیعه تابع نظریه مصالح و مفاسد است و نیازی به تمسک به مقاصد شریعت ندارد.

فرصت‌ها و بایسته‌های میان‌رشته‌ای فقه و علوم انسانی

وی در پایان این نشست، به درخواست یکی از اساتید حاضر در جلسه، شش پیشنهاد برای اساتید فقه حوزه علمیه مطرح کرد. این پیشنهادها به منظور تربیت طلابی است که بتوانند فرصت‌ها و بایسته‌های میان‌رشته‌ای فقه و علوم انسانی را بشناسند و در رشته‌های علوم انسانیِ اسلامی فعالیت کنند. این پیشنهادها به شرح زیر مطرح شد:

مسأله اول، ارتقای خودشناسی علم فقه برای طلاب است. اساتید باید کلیات مباحث علم فقه بخصوص کاربردها و قلمروها و خروجی‌های تقنینی فقه را تدریس کنند. منابع مختلفی مانند کتاب «کلیات علم فقه» استاد اسلامی برای این منظور مناسب است.
 

مسأله دیگر آموزش ارتباطات بین رشته‌ای است. آقای اسلامی در این باره هم کتاب دارد. همچنین مقالات و کتاب‌های مختلفی در فقه و رشته‌های دیگر با این موضوع نگاشته شده‌اند.

کار دیگر، اشراف طلاب در فروع است. به طور عادی طلاب تنها یک بار آن هم در لمعه است که همه ابواب فقه را می‌خوانند. دیدن همه فروع فقهی و تسلط بر آن، برای تمام رشته‌های علوم اسلامی ضروری است و دوره عمومی محسوب می‌شود.

همچنین طلاب باید با کلیات علوم انسانی و انحاء ارتباطات علوم انسانی و علوم اسلامی آشنا شوند. آنان اول باید کلیات و بعد مدارس و مکاتب را بشناسند. مهم این است که باید همه مکاتب را آموزش دهیم. گاهی برخی اساتید تنها یک شاخه الحادی از یک رشته را می‌شناسند و به همین خاطر اساساً کل رشته را رد می‌کنند، در حالی که شاخه‌های سالم دیگری هم از آن رشته هست که نشناخته‌اند.

پیشنهاد پنجم در حوزه پژوهش طلاب است. اساتید باید آنان را به کارهای چند رشته‌ای تشویق کنند. مثلاً هنگام نگارش پایان نامه، موضوعات فقه و حقوق یا فقه و علوم سیاسی مطرح کنند.

پیشنهاد آخر، شکل دهی حوزه‌های ارتباطی در فضاهای علمی است. مثلاً می‌توان به مناسبت‌های مختلف، نشست‌های مشترک میان متخصصان علوم انسانی با فقها و محققان علوم اسلامی برگزار کرد.

  • امیر مهدی اسلامی
  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرنگار مهر، ترجمه مجموعه سه‌جلدی «نکته‌های داغ برای بچه‌های خسته»‌ نوشته جری وایلد به‌تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب‌ها تحت عناوین کتاب چ منتشر شده‌اند که توسط نشر چشمه برای کودکان و نوجوانان چاپ می‌شوند.

جری وایلد نویسنده این‌کتاب، دانشیار روان‌شناسی تربیتی از دانشگاه ایندینا در آمریکاست و برای نگارش این‌مجموعه ۱۰ سال تجربه روان‌شناسی کودکان را در مدارس گردآوری کرده است. او با بچه‌هایی سر و کار داشته که مشکلات رفتاری، احساسی و یادگیری داشته‌اند. کتاب‌های «نکته‌های داغ برای بچه‌های خسته» مناسب مخاطبان گروه سنی ۱۳ سال به بالا هستند. این‌کتاب‌ها تلفیقی از مطالب و تمرین‌هایی هستند که نویسنده از آن‌ها باعنوان درس یاد کرده است.

یکی از کتاب‌های مجموعه مذکور، «نکته‌های داغ برای بچه‌های عصبانی: مهارت‌هایی برای کنترل خشم» است که توسط الهام پورمحمد ترجمه شده است. ترجمه فارسی این‌کتاب، سال ۹۴ توسط نشر گاندو منتشر شده بود.

صحبتی کوتاه با بزرگ‌ترها، مقدمه، پرسش‌نامه خشم۱، اِشکالِ کارِ خشم، با خود حرف زدن،‌ پنج راه اصلی عصبانیتْ که باعث می‌شود زندگی‌تان به هم می‌ریزد، خودت، فکرها و احساس‌ها، باورهایی که باعث عصبانیت می‌شوند،‌باورهای منطقی و غیرمنطقی، به‌وجودآوردن تغییر، تغییر دادن فکر غیرمنطقی، خطاهای فکری، رابطه اضطراب و خشم، برنامه‌ریزی، تصویرسازی منطقی‌_هیجانی، پرسش‌نامه خشم ۲ عناوین بخش‌های مختلف این‌کتاب هستند.

این‌کتاب با ۸۵ صفحه مصور، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب بعدی «نکته‌های داغ برای بچه‌های نگران: مهارت‌هایی برای کنترل نگرانی»‌ است که به قلم الهام پورمحمد به فارسی برگردانده شده و ترجمه پیشین آن‌هم سال ۹۶ توسط انتشارات گاندو به بازار عرضه شده بود.

عناوین فصل‌های این‌کتاب هم به‌ترتیب عبارت‌اند از: بسیاری از آدم‌ها اضطراب دارند، اضطراب چیست؟، پنج راه اصلی که اضطرابْ زندگی‌تان را به‌هم می‌ریزد، فکرها و احساس‌ها، نگرانی‌ها چه‌طور شروع می‌شوند؟، بهترین راه‌حل من، قدم‌به‌قدم تا رسیدن به هدف، مغزِ نگران در برابر مغزِ آرام، نگرانیِ کم‌تر آسایش بیشتر، روش‌ها و فعالیت‌های دیگر، تصویر بدترین چیز.

این‌کتاب هم با ۷۳ صفحه مصور، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان به چاپ رسیده است.

«نکته‌های داغ برای بچه‌های خسته: مهارت‌هایی برای غلبه بر افسردگی و به‌دست‌آوردن اعتمادبه‌نفس» هم عنوان سومین کتاب است که ترجمه‌اش به‌عهده سعید شهسواری بوده است. ترجمه دیگر این‌کتاب هم پیش‌تر در سال ۹۵ توسط نشر گاندو به بازار عرضه شده بود.

در این‌کتاب هم بچه‌ها و بزرگ‌ترها با این‌عناوین روبرو می‌شوند: صحبتی کوتاه با بزرگ‌ترها، مقدمه، نوجوان افسرده، غم یا افسردگی؟، اعتمادبه‌نفس پایین، درست یا غلط؟، تغییر فکر، درون‌نگری، فکرهای تمساحی، چند راهکار برای مقابله با افسردگی،  به‌یاد داشتن حال.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

کسانی که اعتمادبه‌نفس‌شان کم است، معمولا نظر مثبتی درباره خودشان ندارند و به‌اندازه کافی به خودشان اهمیت نمی‌دهند. فکر می‌کنند خیلی چاق، خیلی لاغر، خیلی بلند یا خیلی کوتاه‌اند و موهای خیلی زشت یا خانواده بدی دارند. این‌فهرست را می‌توان همین‌طور ادامه داد. از تجربه کار کردن با دانش‌آموزان به این‌نتیجه رسیده‌ام که این‌فهرست را می‌شود در دو یا سه مورد خلاصه کرد: ظاهر، محبوبیت پیش دوستان و این‌که دوست نزدیکی دارند یا نه. عوامل دیگری هم بر اعتمادبه‌نفس تاثیر می‌گذارد.

این‌کتاب با ۸۳ صفحه مصور، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

  • امیر مهدی اسلامی
  • ۰
  • ۰

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی سالانه بیش از ۳ میلیارد تومان «یارانه مشاوره» برای دهک‌های اول تا سوم اقتصادی پایین جامعه پرداخت می‌کند، گفت: این افراد می‌توانند تا ۳ مرحله به مراکز مشاوره‌ای خصوصی مراجعه کنند.

فاطمه عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قبلا این بودجه در اختیار تعداد مشخص و محدودی مرکز مشاروه روان‌شناختی قرار می‌گرفت، افزود: افراد متقاضی دریافت خدمات مشاوره روان‌شناختی باید به مرکز خاصی مراجعه می‌کردند اما قصد داریم نرم افزاری را در آینده‌ای نزدیک طراحی و راه‌اندازی کنیم که افراد واجد شرایط با کارت‌های اعتباری مخصوص، بتوانند به هر مرکز مشاوره‌ای که از سازمان بهزیستی مجوز دارد مراجعه کنند.
به گفته وی کد ملی این افراد در این نرم افزار ثبت می‌شود و اگر فرد جزو دهک‌های اقصادی پایین جامعه باشند، به آنها «یارانه مشاوره» تعلق می‌گیرد و می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه «یارانه مشاوره»، مربوط به مراکز مشاوره روان شناختی است، اظهار کرد: سازمان بهزیستی سالانه بیش از ۳ میلیارد تومان یارانه درکل کشور به مراکز مشاوره خصوصی برای افرادی که توانایی پرداخت هزینه خدمات مشاوره‌ای را ندارند، پرداخت می‌کند.


به گفته عباسی، این افراد می‌توانند تا ۳ مرحله به مراکز مشاوره‌ای خصوصی مراجعه کنند و از خدمات بهره مند شوند. درصورت نیاز به ادامه مراجعه نیز می‎‌توانند با پرداخت هزینه کمتر از خدمات مراکز دولتی استفاده کنند.


وی با تاکید بر این که در این روش محدودیتی از لحاظ انتخاب مراکز خاص وجود ندارد، تصریح کرد: با این وجود این مراکز تحت پوشش بهزیستی هستند و برای واریز شدن این یارانه از سوی سازمان بهزیستی باید مجوز فعالیت از این سازمان را داشته باشند.


رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: شناسایی افراد با توان مالی پایین دهک‌های اول تا سوم با وارد کردن شماره ملی آنها امکان پذیر خواهد بود؛ چراکه قرار است سامانه ما با سامانه خط فقری که در وزارت رفاه است، پیوند داشته باشد و این سازو کار نشان می‌دهد که فرد مشمول استفاده از یارانه هست یا خیر.


عباسی با بیان اینکه این یارانه برای ۳ بار مراجعه افراد به مشاوره در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: چرا که معمولا بخش اعظمی از مشکلات افراد بعد از ۳ بار مراجعه برطرف می‌شود؛ اما به هر حال در نظر گرفتن سقف سه بار مراجعه به دلیل محدودیت منابع است و ما باید روشی را برای مدیریت منابع اتخاذ کنیم. با این وجود در صورتیکه مشکل فرد بعد از ۳ بار مراجعه به این مراکز برطرف نشد، وی را به مراکز دولتی معرفی می‌کنیم.


به گفتی وی «یارانه مشاوره»، تمام مشاوره های تخصصی و عمومی شامل مشاوره خانواده، ازدواج، تحصیل و ... را در برمی‌گیرد. سازمان بهزیستی برای ۴۵ دقیقه مشاوره افراد مبغلی نزدیک به ۴۵ هزار تومان را در سال گذشته پرداخت کرده که این مبلغ در سال جاری تا ۵۰ هزار تومان نیز افزایش یافته است.

  • امیر مهدی اسلامی
  • ۰
  • ۰

رییس کمیته پژوهش انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور، درمان اعتیاد با استفاده از داروهای جایگزین به همراه مداخلات غیر دارویی (مشاوره فردی، آموزش بیمار و خانواده، مشاوره خانواده و خدمات مددکاری) را بهترین، موثرترین و مقرون به صرفه‌ترین روش درمانی می‌داند و می‌گوید: انتخاب روش درمان، نوع دارو و میزان آن باید تنها از طریق مشورت با پزشک درمانگر دوره دیده، روانپزشک و... انجام شود و اعتماد به سایر افراد ممکن است دردسرهای غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

محمدهادی فرح‌زادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری اعتیاد بیماری چند عاملی است، اظهار کرد: برای درمان این بیماری چند وجهی باید بر تمامی جنبه‌های پدیدآورنده آن مداخله کرد، به طوری که باید درمان شامل پکیج کاملی از مداخلات دارویی و غیردارویی باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای فردی، روانی، طبی، خانوادگی، شغلی، قضایی، اقتصادی،... بیمار باشد و هر نوع درمانی که حتی یکی از این نیازها را فراموش کند محکوم به شکست درمان و عود بیماری در فرد معتاد خواهد بود.

به گفته وی و طبق پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه درمان اعتیاد، مشخص شده است که کماکان درمان جایگزین با دارو (متادون، بوپرنورفین، اپیوم، تینکچر،...) به همراه مداخلات غیر دارویی (مشاوره فردی، آموزش بیمار و خانواده، مشاوره خانواده، خدمات مددکاری) بهترین، موثرترین و مقرون به صرفه‌ترین روش درمانی است. اثرات این مدل درمان در کاهش آسیب اعتیاد، کاهش رفتارهای پرخطر، کاهش بیماری‌های طبی، کاهش جرم و بزهکاری و افزایش بهره‌وری فردی، شغلی، خانوادگی و اجتماعی است، اما شرط موفقیت این مدل درمانی، اعتماد سیاست‌گذاران، مسئولان و خانواده‌ها به آن است و جامعه‌ای که این مدل درمانی در آن نهادینه شده باشد افراد آن جامعه آسیب کمتری از اعتیاد خواهند برد.

مدیر مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه رویکرد درمان با داروهای جایگزین شامل دو مدل رویکرد پرهیزمدار و رویکرد کاهش آسیب است، گفت: در رویکرد پرهیزمدار مصرف مواد و حتی داروی جایگزین به طور کامل قطع می‌شود و در رویکرد کاهش آسیب، مصرف مواد به طور کامل قطع شده و درمان دارویی و غیردارویی نگهدارنده در آن حفظ می‌شود.

فرح‌زادی ادامه داد: اما نگاه بیشتر مردم و حتی مسئولان و سیاست‌گذاران بر رویکرد پرهیزمدار است و اغلب قائل به قطع مصرف دارو هستند، حتی در برخی مواقع بر طولانی بودن درمان بیماران خرده می‌گیرند، این در حالیست که فقط در بیماران با وابستگی پایین که هنوز دچار عوارض مصرف مواد نشده‌اند (هرچند تعداد کمی از مصرف‌کنندگان را شامل می‌شوند) باید انتظار درمان پرهیزمدار داشت و بالعکس در گروه کثیری از بیماران که با عوارض شدید جسمی و روانی و رفتارهای پرخطر همراه است و هرچه طول دوره درمان طولانی‌تر باشد احتمال موفقیت در درمان بالاتر خواهد رفت.

رییس کمیته پژوهش انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور با بیان اینکه با تغییر شیوه و نوع مصرف مواد از مواد مخدر سنتی و نیمه صنعتی به مواد محرک و توهم‌زای صنعتی رویکردهای درمانی نیز در حال تغییر هستند، تاکید کرد: درمان‌های غیردارویی و مشاوره‌ای منسجم‌تر و قوی‌تر مانند درمان گروهی ماتریکس، درمان‌های شناختی رفتاری و درمان‌های افزایش‌دهنده تعهد بیمار در پاکی مورد نیاز است. تحریک مغناطیسی مغز و همچنین تحریک الکتریکی مغز نیز از روش‌های نوین در درمان اختلال مصرف مواد محسوب می‌شود. استفاده از برنامه‌های منظم فعالیت فیزیکی و شبکه‌های اجتماعی در درمان وابستگی به مواد مورد توجه پژوهشگران قرار دارد.

بنابر اظهارات وی، داروهای مختلفی از گروه‌های مختلف و با عملکرد متفاوت در درمان اعتیاد در حال آزمایش است، اما هیچ یک نتوانسته‌اند به اندازه داروی متادون و بوپرنورفین ایمنی بالا، عوارض پایین و اثربخشی قابل قبولی داشته باشند. انتخاب روش درمان، نوع دارو و میزان آن نیز باید تنها از طریق مشورت با پزشک درمانگر دوره دیده، روانپزشک و پی اچ دی اعتیاد انجام شود و اعتماد به سایر افراد ممکن است دردسرهای غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد.

  • امیر مهدی اسلامی
  • ۰
  • ۰

مهدی عبدالمالکی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در تدارک اجرای برنامه‌های گوناگون و متنوعی با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مردمی و مساجد در سطح محلات شهر است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه افزود: رویکرد برگزاری این برنامه‌ها در حوزه فرهنگی، توجه به مناطق کم برخوردار شهر و ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و حوزه سلامت است.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۴۰ برنامه شاخص در ایام دهه فجر سال گذشته از سوی این سازمان بیان داشت: از ویژه‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه انجام طرح فجر صادق در مساجد شهر و اجرای برنامه فجر امید در شهرک‌های محروم و حاشیه نشین شهر کرمانشاه خواهد بود.

عبدالمالکی گفت: در ویژه برنامه محلات، برپایی ایستگاه خدماتی در حوزه سلامت، بهداشت و نشاط اجتماعی نظیر همچون، ویزیت پزشک، مشاوره‌های غربالگری فشارخون و ارجاع افراد غربال مثبت به مراکز خانه بهداشت، مشاوره پیشگیری از بیماری، به ویژه در حوزه سرطان، مشاوره بهداشت و مامایی، مشاوره کودک و خانواده، مشاوره ژنتیک، سخنرانی و مشاوره مذهبی و گفتمان جمعی رضایت از زندگی در سیره حضرت زهرا (س) در حال برنامه ریزی است.

این مسئول برگزاری مشاوره روانشناسی و اعتیاد، قدگیری و وزن و BMI ، گفتمان‌های مطالبه گری و مسابقات آشپزی برای بانوان، برپایی مسابقات سرگرمی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی از قبیل نمایش عروسکی و برگزاری مسابقات فرهنگی جهت کودکان و نوجوانان از دیگر بخش‌های ویژه این برنامه عنوان کرد.

وی از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب را نمایشگاه عکس کرمانشاه در دوران انقلاب اسلامی دانست.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه بیان کرد: در تدارک برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی، دوچرخه سواری و نهال کاری در این ایام و با مشارکت ارگان‌های مختلف مرتبط و نیز سازمان مردم نهاد هستیم.

عبدالمالکی به برگزاری همایش قطار انقلاب و ایستگاه نقاشی خاطرات انقلاب در محله‌های محروم شهر کرمانشاه نیز اشاره کرد.

  • امیر مهدی اسلامی
  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرنگار مهر، در شرایطی که شاهد گسترش فضای مجازی هستیم و زندگی ماشینی و مدرن جای زندگی‌های آرام و ساده گذشته را گرفته است و از روابط گرم خانوادگی و فامیلی گذشته خبری نیست یا کمتر شاهد آن هستیم، بیشتر شدن طلاق‌های عاطفی در بین زوجین به مشاوره و سلامت روان نیاز بیشتری احساس می‌شود و طی سالیان متمادی پیدایش مشاوره و روانشناسی فرهنگ آنچنان که باید و شاید جایگاه خود را در بین اقشار مختلف جامعه پیدا نکرده است و در مناطق محروم نیز به خاطر مشکلات اقتصادی بیشتر خانواده‌هایی هم که حضور مشاوره در خانواده را پذیرفته اند از پس هزینه‌های سنگین جلسات مشاوره و روانشناسی برنمی‌آیند.

در این خصوص رئیس اداره بهزیستی شهرستان فریدونشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در شهرستان فریدونشهر علاوه بر یک مرکز مشاوره و یک دفتر مشاوره و یک مرکز مشاوره ژنتیک، یک دفتر مشاوره هم برای پرسنل آموزش پرورش در داخل اداره آموزش پرورش با مجوز بهزیستی فعالیت می‌کند اظهار داشت: بیشترین مشاوره‌های انجام شده در زمینه‌های تربیتی و زناشویی است و تا سال ۱۳۹۶ که بهزیستی به مردم یاری برگ می‌داد استقبال از مشاوره بالا بود و به ۴۰۰ تا ۵۰۰ مراجعه در یک ماه می‌رسید.

افسانه امیری افزود: این آمار بیشتر از حد انتظار جمعیت شهرستان است ولی با منحل شدن این برنامه به خاطر مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و هزینه بالای هر جلسه مشاوره این مراجعات به ۶۰ تا ۷۰ مراجعه در ماه رسیده است.

وی اضافه کرد: اکنون موضوع مشاوره بیش از پیش در میان خانواده‌ها پذیرفته شده، ولی بسیاری از خانواده‌هایی هم که ورود مشاوره در خانواده را پذیرفته‌اند از نظر اقتصادی و مالی قادر به شرکت در جلسات مشاوره نیستند.

شناسایی روستاییان نیازمند مشاوره

رئیس بهزیستی شهرستان فریدونشهر با بیان اینکه معرفی و اطلاع رسانی مراکز مشاوره دارای مجوز بهزیستی بر عهده صاحبان آن مراکز است افزود: اما در روستاها این مراکز توسط بهزیستی اطلاع رسانی و معرفی می‌شوند.

امیری ادامه داد: مشکل مراکز مشاوره خصوصی ما این است که مجوز داران این مراکز در جایی دیگر شغل و درآمد دارند و همین باعث می‌شود تا مراکز مشاوره ما از فضای رقابتی خارج و در زمینه اطلاع رسانی فعالیت کمتری داشته باشند.

مردم پیشکوه و پشتکوه به خاطر مشکل ایاب و ذهاب از آموزش‌های بهزیستی محرومند

رئیس بهزیستی شهرستان فریدونشهر با بیان اینکه اگر فردی بخواهد مجوز مرکز مشاوره بگیرد و شاغل ارگان‌های دولتی نباشد با هزینه بالای اجاره محل مواجه خواهد شد بیان داشت: بهزیستی در بحث ایاب و ذهاب مدرسانی که به روستا رفت و آمد می‌کنند با مشکل مواجه است و با وجود اینکه این آموزش‌ها برای کل شهرستان است ولی ما به خاطر مشکل ایاب ذهاب قادر نیستیم منطقه پیشکوه و پشتکوه را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: بیشترین همکاری ارگان‌ها با بهزیستی از طرف فرمانداری، شبکه بهداشت و درمان با در اختیار گذاشتن خانه بهداشت در روستاها و سپاه با در اختیار گذاشتن پایگاه‌های بسیج روستایی برای برگزاری کارگاه است.

نبود روانشناس در مراکز بهداشت روستایی به خاطر نبود اعتبارات لازم

روانشناس شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در فریدونشهر ۸ مرکز بهداشت وجود دارد که هر مرکز بهداشت ۵ تا ۶ خانه بهداشت دارد گفت: این در حالی است که هر خانه بهداشت یک روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

محمد علی نصیری اظهار داشت: با طرح تحول سلامت قرار بود هر مرکز بهداشت یک روانشناس داشته باشد ولی به دلیل مشکلات اعتباری نتوانستند روانشناس بگیرند و در حال حاضر همه مشاوره‌های روستاها و مراکز بهداشت شهرستان به شبکه بهداشت شهدای فریدونشهر ارجاع داده می‌شود و مشاوره در این مرکز به صورت رایگان و در دو روز چهارشنبه و پنج شنبه با حضور یک روانشناس انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تعدادی از ارگان‌ها مثل دادگستری و کمیته امداد که مراجعین آنها نیاز به مشاوره دارند در مراکز مشاوره و به صورت قراردادی مشاوره‌های آنها انجام می‌شود و در مراکز مشاوره ما یک الی ۲ روانشناس حضور دارند.

برگزاری هفته‌ای دو کارگاه با موضوعات مختلف در مرکز بهداشت شهدای فریدونشهر

روانشناس شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر با بیان این موضوع که بیشتر کارگاه‌ها در تابستان برگزار می‌شود تا مردم فرصت بیشتری برای شرکت داشته باشند ابراز داشت: تشکیل کارگاه‌ها بستگی زیادی به میزان استقبال افراد دارد و در مرکز بهداشت هفته‌ای دو کارگاه با موضوعات مختلف داریم که یکی از این موضوعات بهداشت روان است ولی در مرکز مشاوره خصوصی میانگین برگزاری کارگاه ۱۵ تا ۲۰ کارگاه در سال با موضوعات فرزند پروری و مهارت‌های زندگی است.

وی افزود: شرکت کنندگان کارگاه‌های ما سفیران سلامت، افراد تحت پوشش برخی از ارگان‌ها و مراجعان خودمان هستند.

بزرگترین مشکل در بحث روانشناسی و مشاوره بیمه نبودن این خدمات است

نصیری با بیان اینکه برای ایجاد فرهنگ مشاوره در جامعه باید از مدرسه و سطوح پایه آموزشی، شروع کنیم تا افراد در آینده با بحث روانشناسی و مشاوره بهتر ارتباط برقرار کنند افزود: این موضوع نیازمند سرمایه گذاری‌های گستره است که یکی از مشکلات سر راه مشاوره و روانشناسی نبود فرصت‌های کافی آموزشی است و کم توجهی مسئولان ارگان‌ها به مسئله سلامت روان کاملاً مشهود است.

وی اضافه کرد: بزرگترین مشکل ما در مسئله مشاوره و روانشناسی بیمه نبودن این خدمات و پر هزینه بودن جلسات مشاوره و روانشناسی است.

  • امیر مهدی اسلامی
  • ۰
  • ۰

اعظم کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از سیاست‌های این وزارتخانه است، گفت: فرهنگ مشاوره در جامعه نهادینه شده است و از این رو باید میان جمعیت جوان در هر استان و تعداد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده تناسب وجود داشته باشد.

کریمی از افتتاح ۴۵ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در سطح کشور خبر داد و افزود: این مراکز مجوز فعالیت خود را در ماه‌های اخیر دریافت کرده‌اند و همزمان با دهه مبارک فجر فعالیت رسمی خود را آغاز خواهند کرد.

وی تصریح کرد: مراکز جدید مشاوره در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، البرز، تهران، خراسان رضوی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان راه اندازی شده‌اند.

وی در خصوص شرایط دریافت مجوز این مراکز خاطرنشان کرد: متقاضیانی که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی، مشاوره با گرایش خانواده، پروانه اشتغال تخصص از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشند، می‌توانند برای دریافت مجوز مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اقدام کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان ادامه داد: متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه الکترونیک صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده یا با مراجعه به ادارات کل ورزش و جوانان در استان‌ها جهت انجام مصاحبه علمی به وزارت ورزش و جوانان دعوت شده و پس از بررسی شرایط عمومی و اختصاصی احراز صلاحیت‌های لازم و تکمیل فرآیند مربوطه در وزارت، مجوز آنها با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور صادر می‌شود.

کریمی یادآور شد: تا کنون تعداد ۳۰۵ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان در کشور راه اندازی شده است.

وی برگزاری دوره‌های تربیت مربی و دانش افزایی مدیران مراکز و روانشناسان را از برنامه‌های این دفتر برشمرد و اظهار داشت: این دوره‌ها با هدف آگاهی بخشی، مهارت افزایی، تبادل تجربیات و آشنایی با آسیب‌های نوظهور حوزه جوانان و خانواده برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با بیان اینکه نشست‌های دوره‌ای نیز در استان‌ها با مدیران مراکز و روانشناسان این حوزه برگزار می‌شود، یادآور شد: نقطه نظرات و تجارب این افراد در مواجهه با جوانان در مشاوره‌های پیش از ازدواج، حل مشکلات خانوادگی زوج‌ها و سایر موضوعات ما را در برنامه ریزی بهتر و سیاست گذاری اثربخش حوزه جوانان کمک می‌کند.

به گزارش مهر، وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی آموزش‌های پیش از ازدواج و در راستای ترویج فرهنگ مشاوره، از سال ۹۷ اقدام به راه اندازی مراکز تخصصی مشاوره و ازدواج کرده است. در این مراکز به منظور کاهش طلاق و افزایش آگاهی جوانان نسبت به امر ازدواج؛ آموزش‌های لازم برای پیش از ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی و ارائه خدمات مشاوره در حوزه خانواده انجام می‌شود.

در حال حاضر ۳۲۰ مرکز تخصصی مشاوره و ازدواج در کشور وجود دارد و با هزینه پایین در حال ارائه خدمات به جوانان هستند. پیش تر نیز محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش در گفتگو با مهر، وعده افزایش شمار مراکز مشاوره را داده و گفته بود: احتمالاً سال آینده تعداد این مراکز به ۴۵۰ مرکز خواهد رسید.

 

  • امیر مهدی اسلامی
  • ۰
  • ۰

ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: دستورالعمل‌ پیشگیرانه با موضوع ویروس کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تدوین و توسط استانداری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‎شود.

علیرضا رزم‌حسینی امروز، 13 بهمن‌ماه در کارگروه فرهنگی، اجتماعی و سلامت زنان و خانواده که در سالن اجتماعات شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور، ابلاغی از سوی معاون اول رئیس جمهور مبنی بر آماده‌باش غیر رسمی دستگاه‌های ذی‌ربط به استانداران انجام گرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، وی با تاکید بر اینکه باید آموزش‌های پیشگیرانه در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه سلامت مورد توجه قرار گیرد، افزود: خوشبختانه ایران در رنکینگ بین‌المللی حوزه بهداشت جایگاه خوبی دارد. همچنین به دلیل آموزش‌های انجام گرفته و رعایت شرایط بهداشتی، خراسان رضوی کمتر در معرض شیوع بعضی بیماری‌ها در فصول گوناگون سال قرار داشته است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: دستورالعمل‌ پیشگیرانه با موضوع ویروس کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تدوین و توسط استانداری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می شود.

رزم‌حسینی با اشاره به اهمیت ارائه آموزش‌های لازم به مردم از طریق صداوسیما در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا تاکید کرد: در مراکزی نظیر دانشگاه‌ها، مدارس، کارخانجات، فرودگاه، راه‌آهن، مناطق مرزی و دیگر مراکزی که تجمع جمعیتی داریم، حتما باید دستورالعمل پیشگیرانه اجرایی شده و اطلاع‌رسانی لازم انجام گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ویروس کرونا میلیون‌ها نفر از جمعیت چین را تحت تاثیر قرار داده و خسارت‌هایی به این کشور وارد کرده است، ادامه داد: اگر در مقوله آموزش، اطلاع‌رسانی و اقدامات پیشگیرانه موفق عمل کنیم، خسارت‌های احتمالی قطعا کاهش پیدا خواهد کرد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعطیلات عید نوروز در پیش است و حجم زائران ورودی به مشهد افزایش پیدا خواهد کرد، تمهیدات پیشگیرانه لازم باید اندیشیده شود.

سید محمد حسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در بخشی از این جلسه گفت: طی روزهای گذشته شایعاتی در زمینه ورود ویروس کرونا به خاک کشورمان مطرح شده اما تا این لحظه مورد تایید شده‌ای از وجود کرونا در مرزهای ایران نداریم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و از قرنطینه‌های مرزی بازدید کرده‌ایم، تاکید کرد: جلسات آموزشی مفصلی برای مدیران بیمارستان‌ها و رده‌های گوناگون پرستاری برگزار کرده‌ایم، ضمن اینکه آزمایشگاه جامع ما هم برای اقدامات تشخیصی از آمادگی لازم برخوردارند.

  • امیر مهدی اسلامی
  • ۰
  • ۰

ایسنا/خراسان جنوبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه تاکنون ویروس کرونا در خراسان جنوبی مشاهده نشده است، گفت: در مرز ماهیرود سربیشه، یک تیم دیده‌ور سلامت با اولویت بیماری کرونا مستقر شده است.

کامبیز مهدی‌زاده، امروز یکشنبه ۱۳ بهمن، در نشست خبری با اشاره به شیوع بیماری کرونا از روزهای پایانی سال ۲۰۱۹، اظهار کرد: این بیماری نسبت به اپیدمی‌های مشابه مانند سارس، شیوع بالایی دارد.

وی افزود: تاکنون ۱۱ هزار و ۹۵۳ نفر مبتلا به این بیماری در ۲۳ کشور دنیا شناسایی شده‌اند که بیشتر در چین ساکن هستند که باعث مرگ ۲۵۹ نفر تاکنون شده است.

به گزارش ایسنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مشکوکی در استان و کشور دیده نشده است، تصریح کرد: شستن دست ها با آب و صابون حداقل به مدت ۳۰ ثانیه از موارد پیشگیری است.

مهدی‌زاده با تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه، اظهار کرد: عدم حضور در مراکز و مکان‌های عمومی زمانی که مشکوک به این بیماری در آن فضا هستیم و پختن کامل مواد غذایی به خصوص پروتئین‌ها از موارد پیشگیری است.

وی بیان کرد: علی رغم تصور هیچ گونه نگرانی در مصرف شیر وجود ندارد، اما باید شیر قبل از مصرف در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد جوشانده و سپس مصرف شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در ۳۱ نقطه کشور که امکان ورود اتباع خارجی وجود دارد پایگاه مراقبت تشکیل شده است، افزود: افرادی که علائم تنفسی و تب داشته باشند، مشمول این مراقبت‌ها هستند.

مهدی‌زاده بیان کرد: در استان افراد تبعه چینی زندگی می‌کنند که در حال کار در شهرستان‌های خوسف و طبس هستند که ۳۶ مورد از این افراد شناسایی شده و طی هفته گذشته اسکرین و غربال شدند که مشکلی نداشتند.

وی با بیان اینکه از طریق یک رابط تست سلامتی این افراد به طور مداوم و روزانه گرفته می‌شود، اظهار کرد: تاکنون هیچ واکسن یا داروی مختص درمان ویروس کرونا تولید نشده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور اساتید دانشگاه در این خصوص، تصریح کرد: تمهیدات قرنطینه‌ای لازم اندیشیده شده و مکانی برای بستری مبتلایان احتمالی نیز پیش بینی شده است.

مهدی‌زاده یادآور شد: محتوای آموزشی رسانه‌ای به منطور اطلاع‌رسانی و اگاه‌سازی تهیه شده و به محض تایید نهادهای مربوطه از طریق رسانه‌های رسمی به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

  • امیر مهدی اسلامی