اخبار سلامت ایران

شما می توانید در این وبلاگ گزیده ای از اخبار سلامت ایران را در یک جا مشاهده کنید.

اخبار سلامت ایران

شما می توانید در این وبلاگ گزیده ای از اخبار سلامت ایران را در یک جا مشاهده کنید.

  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بنابر‌ اعلام وزارت بهداشت، اختلالات اضطرابی و افسردگی شایع‌ترین بیماری‌های روانی در کشور هستند. اختلالاتی که شاید این روزها بتوان گفت مانند سرماخوردگی بسیار زیاد است. این در حالی است که قیمت بالای خدمات روان‌پزشکی و حتی روانشناسی در کشور مسأله‌ای است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

 

اوضاع زمانی بحرانی‌تر می‌شود که هزینه‌های بالای مشاوره روانپزشکی و روانشناسی یک شهر و چند نرخ می‌شود و اگر کسی برای حل یک مشکل اضطرابی ساده بخواهد به یک روانشناس مراجعه کند باید با یک حساب سرانگشتی حساب جیب خود را نیز بکند.

 

تعرفه هایی که انصاف را زیر پا گذاشته‌اند 

وقتی به مراکز مشاوره روانشناسی یک شهر سری بزنید متوجه نرخ های بالای تعرفه می‌شوید. از 50 هزار تومان تا 150 هزار تومان هزینه‌هایی که طبق مجوز سازمان نظام روانشناسی از 24 هزار تومان تا 56 هزار تومان برای انجام یک جلسه مراجعه 45 دقیقه‌ای تعیین شده و خدمات بیمه ای هم برای آن در نظر گرفته شده است، تعرفه هایی که به هر دلیلی رعایت نمی‌شود و تامین آن از توان بسیاری از افراد خارج است و ماجرا زمانی حساس‌تر می‌شود که بفهمید کار شما با یک جلسه مشاوره حل نمی‌شود و قرار است چندین بار مراجعه کنید و همین هم عزم شما را برای عدم مراجعه جزم تر می‌کند. مانند بسیاری از افرادی که به دلیل مشکلات مالی و کمبود درآمد، ترجیح می‌دهند دندان خود را به علت یک دندان درد ساده کشیده و به دنبال درمان ریشه نباشند، با روبه‌رو شدن با یک مشکل، اختلال یا گرفتاری، صورت مسئله را پاک کرده و از مراجعه به دندانپزشکان خودداری می‌کنند. 

 

در روزهایی که آمار استرس و اضطراب در کشور بالاست و مراجعه به روانشناس یا مشاوران برای حل مشکلات فردی و شخصی توصیه می‌شود و تعرفه‌های بالای خدمات روان درمانی اعتماد و علاقه مردم برای مراجعه به مراکز روانشناسی و مشاوره را کم می‌کند.

 

آمارها نشان می‌دهد 25 درصد مردم هر جامعه‌ای در طول عمرشان به انواع اختلالات روحی و روانی مبتلا می‌شوند، از این تعداد کمتر از 10 درصد برای درمان به روانپزشکان و روانشناسان مراجعه می‌کنند.   

 

گلایه هایی که شنیدنی است 

اما وقتی پای درد و دل روانشناسان و روانپزشکان هم بنشینی نه تنها بالا بودن هزینه های مشاوره را نمی‌پذیرند بلکه میگویند فرهنگ مردم کشور به گونه‌ای است که تنها تجویز دارو را درمان می‌دانند و حاضر نیستند برای مشاوره و یا به اصطلاح عام حرف زدن پولی خرج کنند. در حالیکه انرژی و زمانی که یک مشاور برای مراجعه کننده صرف می‌کند بسیار بالاتر از معاینه یک پزشک است و این در حالیست که خدمات روانشناسی بیشتر جنبه پیشگیری است و صرف هزینه در این‌گونه خدمات موجب می‌شود تا با پیشگیری از بروز بیماریهای دیگر، هزینه‌های درمان و پارکلینیکی در جامعه طی چند سال به طور چشمگیری کاهش یابد و این امر در نهایت به نفع بیمه‌ها خواهد بود. 

 

هیچ شکی نیست و این نقطه ضعفی بزرگ در سیستم درمان کشور ماست که هنوز ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت روان را درک نکرده یا اگر کرده، اقدام نکرده است! نکته‌ی تاسف بار این جاست که نه مراجعین و نه روانشناسان تحت پوشش بیمه نیستند! 

 

خروج خدمات روان درمانی از فهرست بیمه 

دکتر بهاری روانشناس و مدیر اداره پایش و سلامت روان وزارت بهداشت درباره تعرفه‌های خدمات روان درمانی گفت: در سال 93 کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت تصویب شد در این کتاب کلیه خدمات روان درمانی توسط روان شناس افسردگی انجام می‌گرفت و تحت پوشش بیمه بود‌. اما در سال 94 با ابلاغیه جدیدی که معاونت درمان برای واحد های دانشگاهی و درمانی ابلاغ کرد تعدادی از کدهای خدمات روان درمانی حذف یا تجمیع شدند که طبق آن این خدمات فقط توسط روانپزشکان انجام می‌شود و روانشناسان نادیده گرفته شده‌اند و بیمه‌ها دیگر خدمات روانی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند مگر با تایید روانپزشکان که این امر موجب گلایه‌های روانشناسان شده است.

 

وی در ادامه گفت‌: در حال حاضر در کشور 1200 روانپزشک فعالیت می‌کنند عملا فرصت کافی برای ارایه خدمات به همه هموطنان وجود ندارد و این امر خدمات روان درمانی را دچار محدودیت کرده است چرا که روانشناسان از این پس کدهای بیمه ندارند و به صورت آزاد فعالیت کنند.

 

روانشناسان معتقدند این مصوبه آینده کاری دانشجویان روانشناسی  را در هاله‌ای از ابهام قرار می دهد و دانشجویان این رشته نگران آینده کاری خود هستند.

 

  • ۹۹/۰۱/۰۹
  • امیر مهدی اسلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی